SVCH LP1 Kullaskogens Morris - Elliott

 
 

Igår kväll kom Pia och Maya förbi och vi tränade budföring för första gången. Först hade vi ett litet snack om hur vi skulle börja, belöna, fortsätta mm. Momentet finns ju inte direkt beskrivet på så många ställen, eller hur det går till men inte hur man lär in, så lite orolig för hur det skulle bli var iallafall jag. Det hade jag inte behövt vara för båda hundarna klarade det galant. De fattade precis vad de skulle göra så nu är det bara att fortsätta putsa  på det hela. Såklart kommer man ju i efterhand på hur man kan förbättra övningarna så nu är jag riktigt taggad till nästa gång vi ska träna. 

Annars är ju Elliott inne i någon slags period vilket gör att hundägandet inte alltid visar sig från sina ljusaste sidor. I förrgår sprang han fram till en Flatte hane som kom låååångt bort och när den gjorde businvit så sprang E fram, lite för burdust tyckte nog Mr Flatte som morrade och då rök de ihop. Precis där hann jag fram till dem och kunde lätt separera dem. Ägaren var jättebra och vi stod och snackade ett tag och försökte bena ut vad som hade hänt och vilka signaler de hade gett. Ovan är alltså ett resultat av det vi kom fram till och inte på något sätt sanningen. Därför blev det igår och i fortsättningen ett tag framöver sele och lina på Elliott. Det funkade bra. Det blir inkallningsövning så fort vi möter folk och jag kan känna mig tryggare med att han inte kan springa fram till någon. 

Skackeln jag köpte har kommit fram men den visade sig vara mycket mindre än vad jag trodde. Finns de i olika storlekar eller? Någon som vet? Den passade iallafall inte ihop med selen jag har så antingen är selen inte gjord för att kunna fästa skackel till eller så är skackeln för liten (spännena satt lågt/skackelns båge var för liten så resultatet blev att bågen nästan vilade på Elliotts rygg). Känns ju lite trist eftersom den inte var billig och jag längtat efter den......

2/11/2009 07:19:13 pm

Hej Johanna!

Du har fel sele, den du har är en "nomesele" för att köra med lina. Vad du behöver är en så kallad "lokasele".

Ses vi på Forslunda ikväll kan vi prata mer om det.

Kicki

Reply



Leave a Reply.