SVCH LP1 Kullaskogens Morris - Elliott

 
 
Dags för lördagen som startade innan 07.00. Jag tog mig upp men Elliott var trött och gick och lade sig igen medan jag åt frukost och packade i ordning :) Väl framme så fick vi veta att vi skulle börja med lydnaden. He, he, kändes väl inte sådär jättebra med tanke på att vi typ nyss gått upp. Vi drog startnummer 11 och fick i allafall börja med budföringen innan vi skulle prestera på plan. Budföringen har ju varit lite svajig för oss. Vi har haft problem med något för att sedan gå rätt bra ett tag innan det dykt upp något helt annat problem. Men det gick jättebra, han gjorde det skitsnyggt och fick en 10:a. Sedan gick det faktiskt bra på plan också,  vi gjorde inte framförgåendet eftersom vi inte är färdiga med det (en klar underdrift). Men han fick 8 på linförigheten, 9 på apporteringen (gjorde allt jättesnyggt men satte sig snett på slutet) och resten 10:or.  Så det började kännas som att det här kunde bli en riktigt bra dag! Det blev det inte. 

På platsliggningen hamnade Elliott mellan en schäfer (rikigt läskiga hundar enligt honom!) som tyckte E var jätteintressant och låg vänd mot honom ohc strääääckte ut sitt lilla huvud. Jätteläskigt tyckte lilleman men låg kvar.... tills collien reste sig upp och blev hämtad. Då blev det ju liksom en plats ledig där så han gick dit och nosade. Två flugor i en smäll, kolla vad det var för en filur som legat där och komma längre bort ifrån läskiga schäfern. Vi har helt klart fått problem här. Som vi måste ta tag i. Suck. Det är ju inte direkt som att det är låg risk att hamna bredvid en schäfer eller rottweiler (som förra gången) när man tävlar bruks. 50p bort här gjorde att jag blev liiite nervös för spåret eftersom vi behövde höga poäng där för uppflytt. Men han är ju himla duktig på att spåra så jag trodde nog att det skulle gå ändå. Det gjorde det inte. Han har aldrig gått så dåligt. Start och första pinnen gick bra. Första vinkeln var inte klockren men han löste det och hittade andra pinnen. Men sen. Redan innan hade det inte varit riktigt samma intensitet som han brukar ha men nu tappade han helt fokus. Vid andra vinkeln genade han lite och stannade efter ett tag och kollade på mig (han brukar ju ha ett rätt starkt drag framåt och verkligen inte fråga mig om hjälp). Ringade sedan hur mycket som helst innan han bestämde sig för att det var åt det håll han först vinklat som han skulle gå. Såg en person som stod längre bort längs vägen och blev osäker på om detta var rätt (jamen alltså, öppen tallskog ser ju exakt likadan ut överallt och jag hade ingen aaaaning om vart jag gått mitt spår). Tyvärr såg Elliott också denna person och lyfte huvudet och började trava mot henne. Såg då att det var nästa tävlande som kommit närmare mitt spår för att se hur det gick för oss. Sa "Spår" till E som då kom på sig lite och vinklade mot vägen men vi var ju inte på spåret. Innan vi kom till vägen så stannade jag och sa "Spår" igen. Han gnällde lite men gick sedan bakåt och tog spåret och hittade sista pinnen. Men det blev ju en nolla ändå eftersom jag stannade honom innan vägen. Blev faktiskt jätteledsen eftersom jag verkligen inte väntat mig att det skulle gå dåligt på spåret :( 

Så denna gång gick det bra på lydnaden men katastrof på spåret till skillnad från förra gången då ju spåret gick super men lydnaden var katastrof. En liten analys säger ju att det är delen som vi gör sist som går dåligt, han orkar inte fokusera när det är en så lång dag. Sedan vet jag inte hur mycket det gör att jag glömde vattna honom precis innan vi gick på spåret? Hur mycket kände han av att jag var osäker på om vi var rätt eller inte? Frågan är nu om det nästa gång går dåligt på både lydnad och spår eller om det kanske går bra på båda? Vi får hoppas på det senare.....
Picture
Glad och nöjd ändå!
Pia
9/27/2009 05:10:21 pm

Skönt att budföringen gick bra, och lydnad verkar ju gå hur bra som helst. Vad duktiga ni är. Och så spåret då... Hmmm, kanske är det som du säger, lite långa dagar.

Men vilken störtskön bild!!!

Reply
9/28/2009 03:26:44 am

Det man trodde skulle gå bäst för er var det som gick dåligt. Ja man kan aldrig veta med dessa djur :-)
Jag tycker det var jätteskönt att budföringen och lydnaden gick bra så var nöjd över den biten :-)

Kram !

Reply



Leave a Reply.